بروزرسانی : 1400/05/06 | بازدید امروز:
جستجو
Menu

سازمان بیمه سلامت ایران

ارائه خدمات غیرحضوری و پیاده سازی طرح های کارشناسی در سازمان بیمه سلامت

6بازدید
تیر 27, 1400

سازمان بیمه سلامت در راستای توجه به حقوق شهروندی و کاهش حضور بیمه شدگان در دفاتر پیش خوان، فاز اول سرویس های خدمات غیرحضوری شهروندی را به اتمام رسانده است.

به گزارش پایگاه خبری سازمان بیمه سلامت، این سازمان به عنوان یکی از سازمان های بیمه گر پایه درمسیر خدمات دهی به آحاد بیمه شدگان خود، سرویس خدمات غیرحضوری را به ویژه در دوران شیوع بیماری کرونا، پیگیری کرده و دراین راستا اقداماتی را انجام داده است که به عنوان نمونه می توان به اتمام پیاده سازی فاز اول سرویس های خدمات غیرحضوری شهروندی اشاره کرد.
   خوشبختانه با فعالیت های مدیران سازمان بیمه سلامت و مسئولان دستگاه های ذی ربط، فاز اول سرویس‌های خدمات غیرحضوری (شهروندی) پیاده‌سازی شده و آماده خدمت‌رسانی به تمام شهروندان کشوراست. این فاز قابلیت های دارد که تصحیح شماره موبایل بیمه‌شدگان ، فعال نمودن خدمات غیرحضوری ، شماره همراه خانوار موجود در سامانه امید و کنترل همپوشانی بیمه‌ای نمونه ای از  فعالیت ها درجهت ارایه خدمات غیر حضوری به بیمه شدگان سازمان بیمه سلامت است.
 بارها بیمه شدگان در تمام سازمان های بیمه گر در زمان دریافت خدمات با چالش های بسیاری مانند ابهام در درج مشخصات و اطلاعات هویتی روبه رو شدند که با توجه به تعیین تکلیف فاز اول سرویس های خدمات غیرحضوری شهروندی این مشکل نیز به طور کامل رفع شده است؛ لذا با درنظرگرفتن اطلاعات هویتی از جمله جنسیت و تاریخ تولد دراین زمینه دغدغه ای برای مردم باقی نخواهد ماند.
 همچنین در فازهای بعدی پیاده‌سازی سرویس‌ها، امکان ویرایش این اطلاعات به فرد با کنترل سرویس ثبت‌احوال داده خواهد شد.
 از سوی دیگر اطلاعات آخرین پوشش بیمه‌ای با توجه به نام پوشش بیمه‌ای، تاریخ شروع اعتبار، تاریخ پایان اعتبار، مانده اعتبار به روز، ویرایش تصویر و تمدید اعتبار پوشش بیمه‌ای به عنوان یکی از سرفصل های خدمات غیرحضوری به بیمه شدگان توسط سازمان بیمه سلامت است.
لازم به ذکر است ، بیمه شدگان باید دراستفاده و بهره مندی از خدمات غیرحضوری به مسائل مهمی توجه کنند، از تاریخ پایان اعتبار پوشش بیمه‌ای فرد در دو صندوق بیمه ای که باید کمتر از 15 روز باقی مانده باشد، همچنین از تاریخ پایان اعتبارپوشش بیمه‌ای فرد در دو صندوق مذکور، بیش از 30 روز نگذشته و برای افراد بالای دو سال سن، وجود عکس الزامی است.
 گفتنی است تاریخچه خدمات دریافتی شامل شماره کد رهگیری نسخه، تاریخ و زمان ثبت نسخه ، نام پزشک یا مرکز ثبت‌کننده نسخه ، نوع مرکز ارائه‌دهنده خدمت، درجه تخصص پزشک، رشته تخصص پزشک، نوع نسخه، نوع خدمت دریافتی، نام خدمت دریافتی، تعداد خدمت دریافتی، هزینه‌ها و وضعیت ارائه نسخه ازجمله مواردی است که در خصوص خدمات غیرحضوری مد نظر قرار می گیرد.
البته امکان ثبت رضایت از خدمت دریافتی، امکان ثبت عدم‌ رضایت از خدمت دریافتی ، امکان ثبت نظر در مورد خدمت دریافتی و امکان ثبت شکایت از خدمت دریافتی در سامانه "پاسخگویی به شکایات" سازمان نیز با توجه به اتمام  پیاده سازی فاز اول سرویس های خدمات غیرحضوری شهروندی در اولویت خدمات دهی مطلوب قرار گرفته است.
 سازمان بیمه سلامت تاکنون برای کاهش مشکلات بیمه شدگان و افزایش کمیت و کیفیت خدمات اقداماتی را انجام داده که درجهت ارایه خدمات غیرحضوری می توان به مشاهده اعضای خانوار،  ورود اعضای خانوار یعنی ورود افراد زیر 18 سال با اطلاعات سرپرست، دانلود دفترچه تک برگی ، جستجوی پزشک و مراکز، جستجوی ساده  درخصوص نام پزشک یا مرکز، نوع تخصص یا نوع مرکز، موقعیت جغرافیایی ، مختصات جغرافیایی ، آدرس ، شماره تلفن ثابت ، میزان رضایت و عدم‌رضایت بیمه‌شدگان اشاره کرد.
البته ارایه هرگونه خدمتی به خصوص درجهت غیرحضوری بودن نیازمند انجام اقداماتی است که جستجوی پیشرفته اطلاعات و نوع خدمات از مواردی است که دراین راستا به آن پرداخته می شود.
 از سوی دیگر برنامه توسعه‌های آتی سامانه در ارایه خدمات غیر حضوری نیز مورد توجه مسئولان سازمان بیمه سلامت است، به طوری که قراراست امکان ثبت‌نام شهروندان فاقد پوشش بیمه‌ای و دریافت اطلاعات هویتی خانوار بیمه‌شده و رویدادهای بیمه‌شدگان مانند تولد و ازدواج ، امکان ثبت درخواست تمدید و صدور بیمه‌ نامه در سایر پوشش‌های بیمه‌ای ، امکان محاسبه و پرداخت حق بیمه از درگاه‌های پرداخت اینترنتی سازمان و درگاه‌های معتبر بانک مرکزی کشور، امکان تغییر برخی از موارد داده‌ای مرتبط با بیمه‌شده با استعلام از سامانه‌های مرتبط مانند اطلاعات هویتی از سرویس‌های سازمان ثبت‌احوال، امکان مشاهده سایر خدمات ارائه‌شده به بیمه‌شدگان مانند خسارت متفرقه و بستری و امکان نظرسنجی از بیمه‌شدگان در خصوص خدمات ارائه شده نیز توسط سازمان در مسیر توجه قرار گیرد.
 ناگفته نماند که پیاده‌سازی فرایندهای انتساب و لغو انتساب پزشک خانواده از طریق بیمه‌شدگان با رعایت شرایط و ضوابط سازمان ، تعامل با بیمه‌شده و امکان دریافت اطلاعات حساب جهت پرداخت ، امکان مشاهده و دریافت پرونده خسارت متفرقه ، امکان مشاهده نتایج آزمایشات، تصویریرداری و امکان مشاهده نشان بیماری انتساب داده شده به بیمه‌شده نیز در جهت خدمات دهی مطلوب غیر حضوری با جدیت در دستور کار قرار دارد.

print